inFAMOUS: Second Son

20. marts 2014  DanielFrank

Sucker Punch Productions / PlayStation 4

Delsin Rowe, 24 år, grafittimaler, ballademager og frihedskæmper af den anden verden, sidder igen i saksen da hans bror, politibetjenten Reggie, anholder ham for optøjer og hærværk. Anholdelsen bliver dog afbrudt, da et pansret køretøj brager ind i vores to hovedpersoner. Et par af passagererne slipper ud og forsvinder, men én er fastklemt i vraget, og Delsin forsøger at hjælpe ham ud. Idet han griber fat i armen på fangen, der viser sig at være en Conduit, modtager Delsin en ganske særlig evne til at slås med røg, og han finder hurtigt ud af, at han kan absorbere flere evner fra andre Conduits. Han og Reggie rotter sig sammen for at finde en kur mod det nye talent, men først når der er ryddet op i regeringen.

"Second Son" tager sit udgangspunkt i Seattle, 7 år efter inFAMOUS 2. Department of Unified Protection (DUP) har hele byen under skarp bemanding for at fjerne Conduits fra gaden, mennesker med særlige evner, der er blevet stemplet som bio-terrorister og "skabninger".

Spillet er "Open World"-baseret. Du går dine egne veje og kan frit gøre hvad pokker du har lyst til. Men tænk dig om. Du vælger selv om du vil leve op til titlen som terrorist, eller om du vil gå retfærdighedens vej og kæmpe for at du og de øvrige Conduits skal anses for helte. Du kan være den gode, der fanger DUP-agenterne, fjerner stofferne fra gaden og hjælper fodgængerne over vejen. Eller den onde, der likviderer hele bundet, og kun ser retfærdigheden når blodet flyder.

Der en én hovedhistorie at holde sig til, men også en masse sidemissioner der som regel kan klares på vej til hovedhistoriens næste punkt. Mange af sidemissionerne går ud på at rydde DUP's mobile kommunikations-centraler, der er sat op i Seattles mange inddelte distrikter. Jo flere centraler du destruerer, desto mindre kontrol har DUP over distriktet, og du får nemmere ved at befærde dig i området. Desværre er der en del af disse missioner, og man kan godt irritere sig lidt over at gøre nøjagtigt det samme i hvert distrikt. Det var lidt som i "Assasin's Creed", hvor du skulle kravle op i kirketårnet for at få bedre overblik over byen… i hver evig eneste by! Men det lønner sig, trods alt. Når distriktet er ryddet bliver du belønnet med opgraderinger der forbedrer dine evner - og så bliver spillet sjovt igen.

Jeg brugte nok omkring 10 timer på at gennemføre spillets hovedhistorie. Som den tøsedreng jeg nu engang er, valgte jeg at gå helte-vejen og udføre missioner der gav mig god karma. Vælger man at gå efter ond karma venter der en anderledes historie jeg endnu ikke selv har oplevet.

Ser man tilbage på det første "inFAMOUS" er der ingen tvivl om, at der er lagt flere kræfter i "Second Son". Grafikken har fået et kæmpe ansigtsløft, og man ser virkelig hvilken magi der kan komme ud af en PlayStation 4 til næsten 5.000 kroner. Derudover er det også særligt mærkbart, at der er kastet flere penge i stemmeskuespillet, og Troy Baker ("The Last of Us") gør sig virkelig godt som Delsin Rowe. Man kunne også fristes til at sige, at der måske også er smidt et par kroner i motion capturing, eftersom spillets karakterer ligner deres stemmeskuespiller.

"Second Son" er et fedt spil. Der er smæk for skillingen, flot grafik med lækre detaljer, og man behøver umiddelbart ikke at have spillet "inFAMOUS" fra starten for at følge med. Man kan dog hurtigt miste overblikket og fare vild, og så kan man godt føle sig overladt til tilfældighederne indtil man får tips om sin næste destination. Men så kan man heldigvis flyve til det højeste punkt i byen og nyde udsigten over Seattle.

"Second Son" får 4 / 5 høretelefoner.