24. oktober 2014  DeadPlayer

Her om ikke så længe har jeg været klistret til skærmen over Destiny. Til dem som ikke ved hvad Destiny er, kan du læse den lille første del her.
Destiny er et MMOFPS, altså det er et førstepersons-skydespil, som finder sted i et online-univers.
Skaberne bag Destiny er selvskabet Bungie som også er skaberne af den populære serie ’’Halo’’
Bungie har så også arbejdet samme  med ActiVision som har deres meget populære serie ’’Call of duty’’
Disse to spiludviklere slog sig så sammen og skabte spillet Destiny.

Det første der sker i Destiny lige som det er startet op for første gang. Er at man skal vælge hvilken race man vil spille som, racerne består af Awoken som beskrives som en slags rumelvere, Exor som er en race som er lavet af mennesker og den sidste race er de gangske normale mennesker.
Ud over det når racen er valgt er der 3 ’’clases’’ du kan vælge imellem. Titan som den første består udelukkende af en slags Warrior (Kriger), denne class hjælper udelukket sit hold og træder til hvis ens teammates er meget såret.
Som den anden er der Hunter at vælge. Denne class kan gøre virkelig stor skade på enkelte fjender ad gangen.
Til sidst har vi Warlock, dette er spillets troldmand, denne class er stort set mere afhængig af sine evner end sit våben. Plus Warlocks liv reagere langt hurtigere end de andres.
Man tænker sig nok ikke om første gang man vælger en class, men fra person til person har man sin egen måde at spille på, det har bungie tænkt meget over med deres class system.

Efter man har styr på sin figur, kastes man direkte ud i historien. Det hele finder sted flere hundrede år ud i fremtiden, hvor menneskeheden takket være en mystisk kæmpe levende orb, kaldet The Traveler, har formået at gøre enorme teknologiske fremskridt og koloniseret store dele af galaksen. Desværre afbrydes denne fantastiske oplysningstid, da mørke kræfter, der ønsker at ødelægge den rejsende, finder dens skjulested i vores galakse, og forårsager hvad der i spillet refereres til som The Collapse, hvor menneskeheden næsten udryddes, og samtlige kolonier efterlades i ruiner. Det er i denne postapokalyptiske verden, at man som spiller får rollen som Guardian, idet man er en af de få, som takket være lysets kræfter har mystiske evner, der tillader at tage kampen op mod mørket. Ved hjælp af sin Ghost, en lille robot der fungerer som guide og altmuligværktøj, skal man kæmpe for menneskehedens overlevelse, imod meget svære odds.

Måden man oplever spillets historie på er også en smule speciel. Hver planet man besøger består af et stort område med flere missioner og udgør hver et kapitel i spillet. Mellem missionerne holder man til i sit rumskib, der kredser om planeten man besøger, og dette kredsløb fungerer som lobby mellem missionerne. Det der til gengæld kan undre meget er, hvorfor det er nødvendigt at forlade planetens overflade efter hver mission, for så at lande det eksakt samme sted hver gang man starter en ny. Her ville det for mig give mere mening at lade spilleren blive på overfladen, og gå videre til næste missionsområde til fods, eller på sin dertil indrettede Sparrow, som er en slags svævende rumkøretøj. Historien mister lidt sin sammenhæng på grund af dette, og med muligheden for at komme til at klare visse missioner i forkert rækkefølge, kan det hele blive en ganske forvirrende og fragmenteret oplevelse. Selve missionsopbygningen er også meget ensformig, og består oftest i at løbe til tre-fire forskellige steder i banen, og så kæmpe mod nogle horder af fjender, mens man beskytter sin Ghost, for til sidst at slutte af med en boss-kamp. Det fungerer såmænd ganske fint, men efter den femte mission med samme opbygning, bliver det en smule trættende.

Til gengæld har hver planet har et meget unikt look, og stemningen varierer meget. Fra golde ørkener til dybe jungler og mørke grotter, er det er tydeligt at Bungie ikke har holdt igen, når det kom til visuelle wow-faktorer, og man kan i den grad ikke klage over spillets grafik eller evne til at skabe interessante baggrunde for hvad der i bund og grund er de rene krigszoner.

For at spilleren kan få lidt hjælp er der smidt forskellige ’’lootkister’’ rundt på alle planeter. I disse Lootkister kan der findes bedre våben eller armor, af og til får man også en mængde ’’Glimmer’’ som bruges til at købe nye våben eller armor af selv. Udover de lootkister der kan findes rundt omkring, så kan man også være så heldig at de fjender man dræber giver en et randomt våben/armor drop. Jo højre du kommer op i lvl jo bedre bliver ens drop, altså med hvor meget defense der er på et armor eller hvor meget skade/attack der er på ens våben.
Jeg vil selv mene at det er fantastisk at der er disse drops, for hvis ikke, så ville det tage en evighed at samle glimmer sammen til at købe sig noget nyt armor eller et nyt våben.
Man starter som ment i lvl 0 og skal bekæmpe sig op til max lvl som er 20. Efter max lvl får man nogle nye ting der kan købes ind for. Disse ting kaldes for ’’Vanguard Marks’’ og ’’Crucible Marks’’
De marks kan bruges til at købe bedre gear. Altså gear med højre effekt på (Defense og attack)

Udover at spillet er basseret på at spille en storyline online, så bliver der også lukket op for en multiplayer mode når man når lvl 15. Jeg vil selv sige at multiplayer moden er noget mere svære end selve storylinen, da du spiller mod andre spillere der som regel har bedre gear end en selv.

Min egen oplevelse og mening:
Jeg har spillet meget call of duty i flere år og var så heldig at spille professionel i black ops II, så jeg er meget glad for selv at spille first person shooters. Men Destiny som er noget helt andet og er langt anderledes end det jeg normalt spiller, vil jeg selv sige er hammerende sjovt. Jeg har lagt utallige timer ind i det, jeg blev lidt overrasket over hvor pænt grafikken i spillet er (Grafikken taget ud fra XboxOne) og til sidst, så blev jeg utrolig overrasket over hvor svært det faktisk er at spille, mange spil kan blive gennemført meget hurtigt. Men jeg har prøvet tit i Destiny hvor jeg slet ikke har kunnet klare et lvl i de første 5 forsøg.

Hvis du har pengene og tiden, så vil jeg klart anbefale at få fat i Destiny.