The Witness

23. februar 2016  SøVo

Ved du hvordan det føles at vågne op på en øde ø fyldt med gåder, uden så meget som den fjerneste andlse om hvordan du er havnet der? Det gjorde jeg heller ikke, indtil jeg spillede The Witness.

The Witness er et puzzle spil, der med garanti vil give dig lyst til at kaste controlleren tværs igennem stuen. Det holder dig ikke i hånden, og du bliver allerede fra start kastet direkte ud i det. Den eneste form for tutorial der er, er for at fortælle dig omkring styringen, hvor du derimod selv må finde ud af resten.

De forskellige puzzles der er, foregår for det meste på en plade med forskellige symboler. Du skal køre fra A til B uden at ramme dine tidligere spor, og samtidig f.eks. gruppere ensartede symboler og adskille dem fra de andre. Lyder det forvirrende? Det er det til dels også, for man skal selv finde ud af hvilke nye regler der gælder ved en fremmed plade. Hvis der er nye symboler, så er der nye regler, og derfor må man altså bare prøve sig frem. Og selv når man har fundet ud af hvad pladen går ud på, så mangler man stadig at løse den. Heldigvis er styringen enkel og ret brugervenlig, så der ikke er endnu en grund til at blive frustreret.

The Witness er et halvt open world spil. Og hvilken verden det er. Grafikken er smuk, og med den dejlige visuelle side, så får spillet sin helt egen charme. Du kan bevæge dig rundt i en rettere sagt stor verden, men friheden er ikke så stor. Det er tilrettelagt hvor du må gå, og hvor du ikke må gå. Det gode ved dette er, at hvis du går i stå på et puzzle, så kan du udforske verdenen og prøve at løse andre imens. Det kan dog godt være svært at finde ud af hvor man skal hen først. Jeg siger dette, fordi jeg kom ud for at visse puzzles var så svære, at jeg var sikker på at jeg havde sprunget et par af de nemmere over, ved at gå et 'forkert' sted hen først.
Jeg har heller ikke selv fået færden af en form for historie, og jeg har derfor ikke den store motivation til at fortsætte, hvis jeg nu sidder fast et sted.

Allerede fra når man starter The Witness så har man på fornemmelsen at det er unikt spil. Den glatte styring, den flotte og skønne visuelle stemning, og de hundredvis af puzzles der bare venter på at blive løst. Men The Witness tabte mig rimelig hurtigt. Jeg manglede motivation til at fortsætte. Den åbne verden virkede for uoverskuelig, og gameplayet blev alt for ensformigt alt for hurtigt. Og det er nok der hvor The Witness er problematisk for mig. For på den ene side er det et genialt puzzle spil, men desværre ikke mere end det.

The Witness får 6/10
Spillet er blevet anmeldt på: Playstation 4