Iron Man 3

Film
   27. april 2013  DanielFrank

Verden lider igen under en ny og undskabsful trussel. "Mandarinen" har set dele af sit hjemland invaderet og ødelagt af de amerikanske tropper. Men hvor mange hjemland kan én mand have? Den ene bombe efter den anden detoneres forskellige steder i verden, og det fanger filosoffen og milliardæren Tony Starks (Robert Downey Jr.) opmærksomhed, der spontant trækker galdekortet frem og inviterer Mandarinen hjem til sin privatadresse i Malibu, direkte for åben skærm. Og hvem kan modstå en sådan invitation? Naturligvis ikke Mandarinens håndlangere.

Selvom Tony Stark tager tingene med et gran salt, har han stadig svært ved at glemme de mange begivenheder der siden er hændt. Besøget fra højere, guddommelige magter, og kampen med rumvæsner i New York med det hold der sammen udgør "The Avengers", frarøver ham mange timers nattesøvn - og det sætter sit præg på forholdet med den smukke Pepper Potts (Gwyneth Palthrow). Det får han dog masser af tid til at arbejde med, da Mandarinen angriber deres flotte palæ i Malibu, og tvinger Tony til at flyve til Tennessee, hvor han får besvaret et par spørgsmål omkring de nye begivenheder.

Der er mange flere detaljer i denne film, som bedst bør udelukkes for at undgå de mange overraskelser der dukker op i løbet af filmen. Som den af Robert Downey Jr., og Iron Man, jeg nu er, kan jeg kun anbefale dig at se filmen, hvis de to første ikke har skuffet dig. Trods Jon Favreau ikke har siddet i instruktørstolen denne gang, har Shane Black alligevel formået at vedligeholde den geniale gnist i denne fantastiske efterfølger i serien om Iron Man.