The Last of Us

16. juni 2013  DanielFrank

En svampeepidemi bryder ud og den lægger hurtigt verden for øde. Størstedelen af verdens befolkning er ramt af en cordyceps-lignende virus, og forvandlet til dødens håndlangere. Joel, spillets hovedperson, kæmper hver dag for, at overleve verdens nye, barske forhold.

Undervejs stifter han et ubehageligt bekendtskab med de såkaldte "Ildfluer", der stiller ham den unægtelige opgave, at eskortere den lille 14-årige pige, Ellie, til en anden del af landet. Den opgave skal hurtigt blive endnu en byrde for Joel, der i forvejen bærer rundt på en mørk og smertefuld fortid, og gerne helst ville være fri.

Plottet om en inficerende virus, der spredes verden over, går efterhånden igen i adskillige film og spil, men historien formår alligevel at slå i gennem uden at blive for klichéagtig. Spillet har en dynamisk balance mellem historie og scenografi, der hele tiden opvejer hinanden. Når du ikke har travlt med at løbe eller kæmpe for dit liv, kan du nyde de hærgede, men stadig utroligt smukke omgivelser.

Løbende i spillet samler du genstande op, der kan bruges til at sammensætte nærkampsvåben og andre taktiske midler. Det gælder ikke kun om at have våben på sig, men også om at være på vagt, og sørge for, at der altid er en ekstra førstehjælps-kasse til rådighed. Derfor er det en god idé at spare på sine genstande, for det er surt at mangle en klud til f.eks. en molotov cocktail, eller en bandage.

Er du fan af "Uncharted"-serien, som Naughty Dog også står bag, er "The Last of Us" uden tvivl det næste spil du skal erhverve til spilhylden. Du får igen en filmisk, Hollywood-agtig spiloplevelse, blandet med et stemningsfyldt og nærmest rørende soundtrack, der aldrig rammer forkert. Snyd ikke dig selv for den fantastiske, nervepirrende, og til tider gribende, fortælling om Ellie og Joel.

Se traileren

Hør soundtracket